Bun găsit dragilor și un an extraordinar! Cu siguranță ați petrecut un Revelion de poveste și aveți nevoie de ceva nou, ceva fresh. Trec direct la subiect și vă întreb sincer: Aveți uneori senzația că mâncați aceleași lucruri? Ei bine, sunt convinsă că oricât am încercat să ieșim din tipicul rețetelor culinare, tot ne -am trezit cu această senzație. Tocmai de aceea, m-am gândit că este perioada perfectă când s-ar putea să vă distrag puțin atenția. Sper să și reușesc să vă tentez, măcar atât cât citiți, cu ceva cu adevărat exotic. 6 fructe cu adevărat exotice și beneficiile acestora.

Ce părere aveți despre propunerea mea de a face un scurt inventar al fructelor din cămară? Vorbind în general, nu cu trimitere la această perioadă când suntem mult mai generoși și atenți la cumpărături.  :-P  Îmi voi lua libertatea să răspund cu privire la rezultat: cu siguranță vom găsi portocale, banane și desigur, nelipsitele mere. Iar vara, piersicile, pepenele verde și galben sunt fructele cunoscute des întâlnite în cămară. Ceva mai rar, vom găsi mango și avocado, sau ananas, de asemeni un fruct care a încetat de mult să mai intre în categoria „exotic”.

6 fructe cu adevărat exotice și beneficiile acestora

Adevărul este că lista fructelor exotice este mult mai lungă și există multe alte fructe despre care este posibil să nu fi auzit niciodată. Fructe care aduc beneficii organismului pe lângă paleta largă de arome și texturi. Sunt fructe care nu ne sunt cunoscute, cel puțin unora dintre noi, știute la noi în țară ca adevărate fructe exotice, deoarece provin din  zone foarte îndepărtate.

Cu toate acestea, urmare a globalizării și amestecului tot mai mare de culturi din orașe, tot mai multe produse încep să ajungă și în magazinele  și piețele noastre. În concluzie, este posibil să fi trecut chiar pe lângă aceste fructe rare și să ne întrebam „ce o mai fi și asta?” 

Știu, recomandabil, în special pentru planetă, este să consumăm alimente de sezon autohtone și nu este nevoie să insist. M -am gândit totuși că nu ar fi rău să știm mai multe despre astfel de fructe înainte să le cumpărăm.

De asemeni, iubitoare de călătorii cum mă știți, nu am putut neglija eventualitatea în care ne aflăm în zonele în care acestea sunt obișnuite.  Astfel, având câteva noțiuni despre fructele exotice, ne-am putea bucura de acestea și beneficiile lor. În sensul acesta am ales 6 fructe cu adevărat rare cărora le vom afla beneficiile pe care le pot aduce organismului și sănătății noastre.

Pitaya

6 fructe cu adevărat exotice și beneficiile acestora Sursa: wikimedia

Pitaya

 

Cunoscut și sub numele de pitahaya sau fructul dragonului, este originar din America Centrală: Mexic, Guatemala, Costa Rica, Panama. Cu toate acestea, fructul dragonului este atât de răspândit încât este ușor de găsit în multe alte părți ale lumii. Inclusiv la noi.

Aspectul său îi conferă o estetică cu adevărat exotică, cu exteriorul roz și solzi verzui care seamănă cu pielea unui dragon. De aici și numele. În interior pulpa fructului este albă cu numeroase semințe negre, un alt soi și mai puțin obișnuit, având interiorul roz. Există și un al treilea tip, mai puțin obișnuit, galben la exterior și miezul alb.

6 fructe cu adevărat exotice și beneficiile acestora

Fructul aparține familiei cactușilor, cunoscuți pentru procentul ridicat de apă. De aceea, fructul exotic pitaya face parte din categoria fructelor (alimentelor) foarte hidratante.

Din punct de vedere al valorii nutriționale, fructul este renumit pentru faptul că este bogat în antioxidanți, în principal vitamina C și flavonoide. Deși capacitatea sa antioxidantă pare mai mică decât în ​​alte fructe, pitaya excelează mai ales prin capacitatea sa de a inhiba radicalii liberi asupra anumitor lipide.

O altă calitate a acestor fructe este aceea că oferă o cantitate semnificativă de fibre (3 grame), favorizând o digestie bună. Cât privește  mineralele, fructul conține magneziu și într-o măsură mai mică în fier și calciu. Semințele acestui fruct conțin acizi grași precum acidul linoleic, acidul alfa-linoleic, omega 3 și omega 6.

De reținut este și faptul că fructul este sărac în grăsimi, carbohidrați și proteine, și în aportul caloric. Un fruct are aproximativ 60 de calorii.

Cum se consumă

Pitaya se consumă în mod similar cu kiwi. Poate fi împărțit în jumătate și consumat cu lingurița sau poate fi complet decojit și mărunțit, eliberând o aromă tropicală.

Sintetizând, consumul fructului pitaya are extrem de multe beneficii asupra organismului. Dintre acestea, amintesc: întărește imunitatea, ajută sistemul digestiv, previne diabetul (fibrele stabilizează nivelul glicemiei în sânge), previne cancerul și menține corpul tânăr.

Cum se alege

Important este și cum alegem fructele. În primul rând, alegerea se face în funcție de culoare și textură. Astfel, un fruct copt are o nuanță uniformă de roz aprins, sau galben închis. În cazul în care prezintă pete și/sau culoare neuniformă, fructul este prea copt. Apoi, la atingere, fructul trebuie sa aibă o textură fermă, dar nu dură, tare. Iar al treilea criteriu este mirosul aromat și tropical al fructului pitaya, semnul evident că ai făcut alegerea corectă.

Litchi

 

Litchi

 

Litchi este un fruct tropical aparținând familiei Sapindáceas, originar din China dar foarte comun și în Asia de Sud-Est.

Asemeni arbustului, fructul are o formă rotunjită, coajă roz și plină de „umflături”. Odată cu îndepărtarea cojii descoperim pulpa albă suculentă, care se evidențiază în timpul consumului pentru gustul dulce.

Acest fruct  este bogat în carbohidrați, are un conținut ridicat de apă, fiind sărac în proteine ​​și grăsimi. Totodată, se remarcă pentru conținutul său în vitamina C și alții de tip B, cum ar fi acidul folic, dar și pentru conținutul său de potasiu și magneziu.

Studiile efectuate asupra beneficiilor fructului au dus la concluzia că acesta are capacitatea de a reduce grăsimea abdominală. Explicația: conținutul său de polifenoli care îl recomandă ca benefic în combaterea obezității.

6 fructe cu adevărat exotice și beneficiile acestora

De asemeni, conținutul său bogat în fibre și polifenoli contribuie la îmbunătățirea metabolismului lipidic și prevenirea oxidării colesterolului.

Trebuie menționat însă că, deși consumul său este normalizat în mod obișnuit natural sau în produse ca înghețată și sucuri, aportul său a fost asociat cu anumite riscuri pentru sănătate.

Explicația este aceea că fructele conțin anumiți aminoacizi care pot întrerupe gluconeogeneza și oxidarea acizilor grași. Procesul poate duce la episoade de hipoglicemie sau encefalopatie, în principiu, dacă sunt ingerate fără a consuma alte alimente după litchi. (Concluzii conform unui studiu publicat de The Lancet).

 

Rambután

 

Rambutan

 

În cadrul aceleiași familii (Sapindáceas) găsim și rambutanul, alt fruct tropical specific zonei din Asia de Sud-Est, Malaezia. Deși este asemănător cu litchi din punct de vedere al aspectului, rambutaunl este puțin mai exotic. Are aspect oval, coaja roșiatică și acoperită cu  un fel de țepi nu foarte duri, care seamănă cu firele de păr. În interiorul său descoperim pulpa albă și cărnoasă, asemănătoare cu textura strugurilor. Gustul fructului este dulce, deși uneori cu o anumită aciditate.

Rambutanul conține antioxidanți, în special în flavonoide și polifenoli, dar și potasiu și într-o mai mică măsură, fier și magneziu. În același timp, acest fruct este bogat în apă, iar fibra pe care o furnizează este de tip insolubil, prin urmare favorizează tranzitul intestinal.

Camu- Camu

 

 

6 fructe cu adevărat exotice și beneficiile acestora

Camu-Camu

sărac în grăsimi

 

 

Camu- Camu este un arbust care își are originea în Amazon. Crește sălbatic în solurile inundate în timpul sezonului ploios, dar se cultivă și pentru fructe.

Fructul are gust ușor acrișor și în țara noastră este întâlnit mai des sub formă de capsule sau sub formă de pudră, adăugate la smoothie-uri, sucuri sau iaurturi.

Fructul este considerat un super aliment, remarcat mai ales pentru cantitatea mare de vitamina C. Spre exemplu 100 de grame fruct conțin 2.145 de miligrame. Pentru o mai bună înțelegere, facem comparație cu lămâia – considerată deja o sursă bogată în vitamina C- care conține 50 de miligrame la 100 de grame.

Sucul de camu-camu are proprietăți antioxidante și antiinflamatorii puternice, care pot combate stresul oxidativ.

Pe lângă vitamina C, camu-camu are și alți antioxidanți, în special flavonoizi, precum antocianine și polifenoili (acidul elagic). De asemeni, este bogat în minerale iar în urma unui studiu realizat s-a constatat că poate ajuta la pierderea în greutate.

Salak

 

Salak

Fructul exotic salak derivă din planta Salacca zalacca, care este o specie de palmier cultivată în Thailanda, Nanegalito, Malaezia și Indonezia.

Datorită aspectului său exterior – acoperit cu o coajă maro acoperită cu solzi- este cunoscut și ca fructul șarpelui. Are dimensiunea unei smochine iar interiorul este de un galben albicios cu gust dulce și aromă de măr, banană și ananas. 

Fructul salak conține beta-caroten, vitamina C și minerale (fierul sau calciul) dar și carbohidrați. Acestea poziționează fructul în categoria alimentelor cu proprietăți antioxidante remarcabile, numindu-l și fructul memoriei.

 

6 fructe cu adevărat exotice și beneficiile acestora

Mangostan

 

Mangostán

Mangostánul, cunoscut și ca jobo indian, (Garcinia mangostana), este un copac tropical, cu origini în Indonezia, dar poate fi găsit și în Asia de Sud-Est.

Fructul are o crustă purpurie când este copt iar în interior o carne albă comestibilă. Gustul său se aseamănă oarecum cu cel al citricelor, între dulce și acru. Exoticul fruct se remarcă prin conținutul de folați dar și vitamine de tip B ca tiamina și riboflavina și în mai mică măsură, vitamina C.

Unele cercetări din 2011, duc la concluzia că fructele de mangostan ar putea ajuta prevenirea cancerului. Explicația ar putea fi legată de conținutul de xanton care are capacitatea de a controla diviziunea și înmulțirea celulelor, apoptoza, inflamația și metastaza.

De asemeni, mangostanul este bogat în anumite minerale, cum ar fi manganul și magneziul. Primul este  esențial pentru sinteza hormonilor sexuali și acizilor grași, precum și pentru producția de cartilaj. Iar magneziul, reglează funcția mușchilor, a sistemului nervos, precum și nivelul glicemiei și tensiunea arterială.

Recunosc, nu le-am încercat nici eu pe toate dar se afla pe lista „de făcut”. Voi pe care le știți și care dintre cele 6 le-ați încercat? Aștept opinii în comentarii.

 

Până data viitoare, alegeți alimentele cu cele mai mari beneficii pentru sănătate.

Chiar și fructele (cu adevarat) exotice!

 

 

UniquebyMM

Dacă v-a plăcut povestea, mai poftiți! Și nu uitați să share-uiți! îmbrățișări!

 

Sursa: businessinsider