Bine v-am regăsit! Așa cum v-am povestit, am primit invitații pentru concertele din București ale extraordinarului Festival Internațional George Enescu. Am promis atunci că voi scrie câteva opinii proprii, doar din punctul de vedere al iubitorului și nu al profesionistului. Inițial, hotărâsem  să scriu după cele trei concerte, dar nu am rezistat tentației. Pur și simplu nu am putut aștepta să vă împărtășesc bucuria după primele două. De fapt, cel de-al doilea concert, din seria ”Mari orchestre ale lumii” a contribuit la decizia finală.

Festival regal și mari orchestre ale lumii

Festival - Orchestra Scala

Dar, să încep așa cum este normal, cu … începutul. Mai întâi, am avut posibilitatea de a alege un număr de zece concerte din cadrul programului de Festival Internațional George Enescu desfășurat în perioada 28 august – 26 septembrie.

În alegerile mele am ținut cont de calendarul agendei mele, orar, dar și de concerte, orchestre, compozitor și chiar locul de desfășurare al concertelor. Astfel, în prima săptămână am ales un concert la Sala Radio și două la Sala Palatului.

Festival Enescu – Concert Regal

Sala Radio

Festival Enescu - sala Radio

Concertul de la Sala Radio a fost dedicat Regelui Mihai, care ar fi împlinit anul acesta 100 de ani. Concertul a fost susținut de Corul Regal și Orchestra Simfonică a Filarmonicii din Brașov. Sub bagheta dirijorului Răzvan Apetrei, (și dirijorul corului, Antonel Temistocli), iar la pian Cristiana Mihart, programul a avut și două premiere.

Program & premiere

Prima a fost o lucrare aparținând compozitorului Henry Purcell interpretată în premieră: Odă pentru ziua de naștere a Reginei Maria Z 323, “Come Ye Sons of Art”. Cea de-a doua a fost Oda pentru ziua de naștere a Reginei Ana HWV 74, “Ethernal source of light divine”, semnată de Georg Friedrich Händel.

Festival Enescu Sala Radio

Din program a făcut parte și ”Rugăciunea Reginei Maria pentru cei căzuți” – din Oratorul Câmpuri de maci compus de Livia Teodorescu – Ciocănea – în interpretarea sopranei Irina Iordăchescu. De asemenea, soprana Daniela Bucșan, mezzosoprana Alina Silvia Dragnea și basul Iustinian Zetea au interpretat Marșul Încoronării TH 50 ČW 47 de Piotr Ilici Ceaikovski.

Muzica de calitate

Bineînțeles, așa cum sugerează și categoria concertelor, a fost unul regal. Mi-a plăcut interpretarea, sunetul a fost impecabil. Cum nu mă aflam pentru prima oară la Sala Radio, așteptările acustice ale sălii nu mi-au fost înșelate. Doar aspectul puțin deprimant al spațiilor parcurse pe traseul până la sala de concerte m-a dezamăgit. 

Muzica este o putere spirituală în stare să lege toţi oamenii între ei. – George Enescu

20210903 SP SCALA foto Alex Damian 07283 Festival regal și mari orchestre ale lumii

Interpretarea și compozițiile însă, șterg orice urmă de nemulțumire. Despre acestea din urmă vorbim în restul timpului și nu acum, la ceas aniversar de Festival și compozitor. Timp de aproape 2 ore, muzica m-a purtat pe aripile ei, în călătorii fantastice, cum numai muzica de calitatea o face.

Festival – Mari orchestre ale lumii

Scala din Milano

Cel de-al doilea concert a avut loc la Sala Palatului face parte din seria ”Mari orchestre ale lumii”.  Orchestra Teatrului Scala a interpretat una dintre cele mai cunoscute lucrări ale lui George Enescu. Suita Orchestrală no. 1 în Do major Op. 9 compusă de George Enescu a fost interpretată în deschiderea concertului.

Festival - Sala Palatului

Program

Dedicată lui Saint-Saëns, lucrarea a fost interpretată de Orchestra Teatrului Scala din Milano, sub bagheta dirijorului Andrés Orozco-Estrada. Programul a conținut și Concertul pentru Vioară No. 3 în Sol major K. 216, compus de W.A.Mozart și denumit chiar de autor „Straßburg-Concert”. 

De asemenea, am ascultat Simfonia No. 9 în mi minor Op. 95, „Din lumea nouă” compusă de unul dintre cei mai îndrăgiți compozitori cehi, Antonín Dvořák. Acesta s – a inspirat din muzica nativilor americani pentru a compune această simfonie. Solistul simfoniei la vioară – violonistul Julian Rachlin.

Ei bine, aici a fost vorba despre altceva. Aș putea spune că pot vorbi de (aproape) perfecțiune. Îmi vine să folosesc numai cuvinte de tipul celor ca ”sublim, divin, fenomenal … etc.” Chiar și pentru un necunoscător ca mine – poate doar ureche muzicală, dragoste pentru muzica clasică, de calitate și cel mai muzical nume -, nu pot trece neobservate calitățile sau atuurile unor dirijori, compozitori sau interpreți.

Dirijor – Calități & atuuri

20210903 SP SCALA foto Alex Damian 07191 Festival regal și mari orchestre ale lumii

Dirijorul Andrés Orozco-Estrad are o energie, eleganță și o jovialitate pe care nu le poți ignora. Sunt atuuri pe care dirijorul principal al Orchestrei Simfonice din Viena, le pune în valoare.

Un dirijor ancorat în lumea muzicală actuală, care dirijează lucrări ale tinerilor compozitori și îi încurajează la începutul drumului lor. Andrés Orozco-Estrada a fost și Dirijor Principal al Orchestrei Simfonice Freixenet a Școlii de muzică Regina Sofia din Madrid.

Muzica e simbolul armoniei în viață, al acordului desăvârșit

George Enescu

Andrés Orozco-Estrada dirijează în mod regulat orchestrele de top din Europa, inclusiv Filarmonica din Viena, Filarmonica din Berlin, Koninklijk Concertgebouworkest, Orchestra dell’Accademia Nazionale din Santa Cecilia sau Orchestra Națională a Franței. Dar și orchestre din SUA, precum Chicago Symphony și Philadelphia Orchestra.

De asemenea, a dirijat concerte și spectacole de operă la Opera de Stat din Berlin și renumitul Festival de la Salzburg, bucurându-se de un succes remarcabil.

20210903 SP SCALA foto Alex Damian 07184 Festival regal și mari orchestre ale lumii

Solistul

Julian Rachlin este una dintre cele mai renumite personalități artistice ale vremurilor noastre. O prezență importantă în artele spectacolului încă de la vârsta de 13 ani, Rachlin și-a petrecut peste trei decenii consolidându-și reputația sa ca unul dintre cei mai buni violoniști clasici din lume.

Experiență și pasiune de peste 30 de ani

De-a lungul celor treizeci de ani de carieră, interesele sale multiple l-au purtat în întreaga lume ca dirijor, solist, muzician de cameră, profesor și director artistic. În calitate de violonist, Rachlin a împărțit scena cu aproape toate orchestrele și dirijorii importanți.

Performanțele sale au încântat publicul din întreaga lume, iar interpretările sale electrizante și sensibile l-au plasat în fruntea muzicii clasice.

Festival - Concert Sala palatului

Alături de orchestra Scala, sub bagheta expresivului dirijor Andrés Orozco-Estrad, Julian Rachlin și-a dovedit calitățile și talentul și pe scena Sălii Palatului. Atât de impresionant și pătrunzător, încât a fost rechemat de aplauzele auditoriului de trei ori. A patra oară, violonistul ne-a oferit bucuria de a asculta încă un fragment din bijuteriile muzicii clasice.  

În loc de concluzii

Cum pot conchide în câteva cuvinte umile impresii? A fost o seară de nedescris! Un adevărat Festival Regal, un Festival Enescu de poveste! Festival de muzică și iubire de artă, măiestrie, imensă iubire de muzică! O istorie din iubire – așa cum este numit acest festival.

20210903 SP SCALA foto Alex Damian 07307 Festival regal și mari orchestre ale lumii

Așadar, toamna mi-a oferit din primele sale zile, niște trăiri extraordinare, care mi-au încărcat sufletul. Emoția și bucuria pe care le-am trăit nu pot fi descrise mai bine decât așa cum o face marele Enescu:

„Muzica oglindește toate misterioasele ondulații ale sufletului, fără putința de prefăcătorie.”

Și pentru că, uneori cuvintele sunt de prisos, mă opresc aici. Vă voi ține conectați însă la noile evenimente ale acestui Festival Enescu – ediție jubiliară.

Până data viitoare, bucurați-vă de sunetele muzicii!

Cu drag, MM

Mulțumesc pentru vizită!

Dacă v-a plăcut, vă aștept cu articole interesante și despre: sănătate, fashion, călătorii, carte & cultură, experiențe etc.

S-ar putea să vă intereseze și:Toamna se numără (…) sau se dă startul?!?
Sursa foto: Alex Damian; arhiva pers